Captain's blogg

Var är vi ?Aktuellt

Posted by Captain 08 Sep, 2015 12:25:37

Blog imagePå M 21 FB-sida har två initierade besökare fört en begåvad konversation angående bilden ovan med vilda gissningar om var det vara månde.

Härvid har gissningar som
- Waxholms fästnings lusthus och Klockaruddsfängelset förekommit!

Slutligen enades de två om att det definitivt är Waxholm i alla fall :-(

Godnatt, inga flottister där inte...





ÖrlogsdagarAktuellt

Posted by Captain 07 Sep, 2015 16:09:30

Blog imageSjöhistoriska anordnade örlogsdagar för att fira att isbrytaren S:t Erik fyller 100 år den 22-23 augusti och M 21 var med tillsammans med M 20 och ytterst liggande M 22. För om M-båtarna ligger veteranflottiljens motortorpedbåtar T 26, T46 och T 56.

Lägg särskilt märke till M 21 som sätter nivån genom att flagga över topparna dagen till ära. Givetvis dröjde det inte länge innan de andra följde efter och alla sex fartygen prydligt hade sina signalflaggor uppe. Är det fest ska det minsann synas !

Fredagskvällen bjöds det förbrödringsgrill av T 121 Spica på jagarpiren och på lördagen hade Sjöhistoriska bjudit till grillbuffé på S:t Erik med efterföljande isbrytarkåseri.

Allt som allt ett fantastiskt trevligt arrangemang och initiativ av Sjöhistoriska som också varit ett ypperligt tillfälle att träffa kollegor från andra fartyg.

M 21 ser redan fram emot nästa tillfälle.

Ryska ubåtar i Stockholms hamn...Aktuellt

Posted by Captain 16 Jan, 2015 08:52:34

Blog imageOaktat vad man nu tror, tycker och möjligen hoppas på när det gäller främmande makts (läs Ryssland) taktiska uppträdande vid undervattensoperationer så förefaller det inte helt troligt att man skulle uppträda i ytläge i Stockholms inlopp, förutsatt förstås att man inte navigerat fel, det har ju hänt förr...

Bilden ovan är ett montage där den vänstra delen är tagen från upplevelsepresent .se där man gör reklam för upplevelsen att bli ubåtskapten för en dag. Den högra delen är Sven-Olov Kvimans bild från den senaste ubåtskränkningen.

Har Ryssarna och Upplevelsepresent samma leverantör?

Dags igenAktuellt

Posted by Captain 10 Oct, 2014 17:06:45

Blog imageDags igen för M 21 att komma ur vattnet, lika oroligt varje gång hon skall torrsättas. Besiktning av försäkringsbolaget så att samtliga eventuella skador från i somras och händelsen i Ystad blir utredda och vi kan ställa krav på motparten.

Som väl var föreföll det som att skadorna var av mindre omfattning än vad som befarats vara "worst case scenario" men icke desto mindre finns det det som behöver åtgärdas och nu ligger hon på Boghammar Marin och väntar på klartecken från försäkringsbolaget att sätta igång. FRUSTRERANDE!

SpökönAktuellt

Posted by Captain 30 Sep, 2014 16:30:02

Blog imageRiktigt skumt. Vi förtöjde vid södra kajen på Idöborg norr om Nämdö som är ett ganska stort konferensställe. Hela ön föreföll övergiven i en hast. Nycklar satt i samtliga stugdörrar, dörrar som stod öppna och slog, halvsjunkna båtar (fina båtar), verktyg och utrustning som låg framme vid pågående projekt bara lämnade i all hast, fyrhjuling (fullt fungerande) lämnad ute på hamnplanen, hela verkstaden vidöppen med massor av utrustning verktyg och annat.

Det var som om det pågått en intensiv verksamhet över hela ön som plötsligt upphört på en gång samtidigt och alla bara försvunnit hux flux, utom katten Nisse som sprang omkring och jamade.

Vi gick runt hela ön och sökte kontakt (knackade på och ropade) utan framgång, den föreföll övergiven så vi ringde kustbevakningen och sa som det var vilket resulterade i att polisbåten anlände just som vi skulle gå. Vi hann briefa konstaplarna om våra åtgärder innan vi var tvungna att gå för att komma hem i tid till Gurras födelsedagsfirande.

Mera SlavarbeteAktuellt

Posted by Captain 22 Sep, 2014 18:19:30

Sammanlagt 64 slussar det är inte dåligt och merparten på endast två besättningsmedlemmar. En eloge till Merete som tog hand om ledde och arbetet på däckBlog image



SlavarbeteAktuellt

Posted by Captain 07 May, 2014 09:12:03

10 dagar i torrdockan rena slavarbetet.

Men nu är M 21 är i perfekt skick under linjen och med nymålade fribord samt nya offeranoder.


Blog image

Avslut 2013Aktuellt

Posted by Captain 20 Feb, 2014 22:21:19

Nu ligger hela loggboken för 2013 på sidan och det är med stor glädje som alla gångdagar noteras och nu siktar vi på 2014 och planeringen för säsongen är i full gång. Start med torrsättning i Västra dockan 24 april

Lite snålt kan man tyckaAktuellt

Posted by Captain 14 Aug, 2013 18:37:11

Blev lite rörigt sista turen då skepparen vart tvungen att uppsöka sjukhus. Självklart låg vi längst ut vid Söderö och fick ta oss till Dalarö för vidare transport av sagde skeppare till Huddinge. Väl där konstaterade sänka över hundra och höga njurvärden...inte optimalt...och risigt allmäntillstånd

Trots en skeppare i febrigt, fruset och allmänt dåligt skick så inte gick det att ordna en sjukres tillbaka till Dalarö inte, näe det fick till att fixa transport på egen hand.

Taxi tusen pix, så mycket för den patientsäkerheten.... och så mycket för den skatt man trots allt erlagt genom åren.... :-(

Inget VisbyAktuellt

Posted by Captain 26 Jun, 2013 11:14:25

Som det ser ut så blir det inget Gotska och Gotland då vi inte lyckats engagera någon returbesättning för M 21.

Trist men det får bli en skärgårdstur norröver istället denna gång. Gotland, Gotska och Visby finns kvar.

Midsommar på M 21Aktuellt

Posted by Captain 26 Jun, 2013 10:57:54

Maskineriet behvde verkligen motioneras så vi lämnade kaj och drog oss mot Drottningholm och ankrade i viken nedanför slottet.

Perfekt väder och många båtar med skiftande grad av "sjömän" vilket erbjöd en viss underhållning vilken tilltog framåt aftonen i takt med ökade intag av mat och dryck.

I övrigt lugnt och skönt. Åter till hemmhamn på midsommardagen.

Första turen för åretAktuellt

Posted by Captain 13 May, 2013 13:16:51

Årets första tur blev i vackert väder om än med stundtals frisk sydvästlig vind. Efter att slussat ut på torsdagen, genom Baggen, Kymmendö (siktat säl i sundet ost Ornö) och sydvart till Stabbo. Springförtöjning vid kajen och alldeles alena.

Stillaliggande fredag med lätt underhållsarbete.

Lördag gång upp till Låren/Lådna i strålande sol och möte med havsörnspar, förtöjning vid nordöstra kajen. Sillunch med öl och en lilling. Grillning på aftonen som var rena sommarkvällen.

En solig och lite blåsig hemfärd på söndagen via Oxdjupet, inslussning och besvärlig förtöjning vid Liljeholmen/Marievik.

KA !Aktuellt

Posted by Captain 13 May, 2013 11:50:04

Vi låg häromdagen förtöjda vid den norra (lilla) minkajen på Låren/Lådna och överhörde en konversation mellan amfibiebataljonens stridsbåtar och kryssarklubbens Shamrock.

Stridsbåtarna låg vid den södra minkajen och Shamrock tillsammans med ytterligare 4 skutor hade sikat in sig på att där förtöja för natten varvid man efterhörde om stridsbåtarna avsåg att ligga kvar (givet spärrandes hela kajen). Svaret man då fick var att det kunde man inte svara på för tillfället men att man skulle återkomma om vilken avsikt man hade samt om det skulle finnas utrymme för skutorna ? Skutorna beslöt då att gå till Träskö Storö men se! lagom att man kommit dit (efter ca 45 minuter) återkom KA med beskedet att nu lämnar man och avser inte återkomma inom närmaste dygnet (vad nu det har för betydelse, är kajen upptagen så är den).

Sammantaget ingen vidare reklam för marinen då man dels mycket väl visste att man inte avsåg stanna för natten och dels mycket väl kunnat maka på sig och ge plats för de större fartygen i god sjömanskapsanda. Istället uppträdde man närmast snorkigt och visade noll förståelse för andra sjöfarare.

Dålig reklam för KA (vilket dessvärre spiller över också på Flottan) och dåligt sjömanskap.

Vi erbjöd givetvis Shamrock plats långsides men eftersom de var fem stycken skutor så valde man Träskö Storö istället för att sedemera gå tillbaka till Låren när KA lämnat.

PremiärturAktuellt

Posted by Captain 08 May, 2013 11:02:29

Äntligen är det dags !

Efter att såväl den traditionella julturen mellan jul och nyår som påskturen blivit inställda på grund av isläget så är det äntligen dags att återigen komma till sjöss.

Torsdag morgon slussar vi ut och beger oss preliminärt ut mot Stabbo och Huvudskär.